۱۳۹۳ بهمن ۱۹, یکشنبه

" سرمایه جنسی" و " زنان آهن ربایی "

- یکی از مسئولان کمیته ی امداد گفته است : " نتایج پژوهش انجام شده در کمیته امداد نشان می‌دهد، بیشترین دارایی دختران مددجو علی رغم فقر اقتصادی آنها، لوازم آرایش است. " (1)

 - دنبال متنی میگشتم برای دانلود که با کتابی برخورد کردم تحت عنوان " زنان آهن ربایی ". کتابی  که بصورت گسترده در بسیاری از سایتهای پر بازدید دانلود کتاب فارسی لینک شده است. کتابی رایگان که ظاهرا حاوی چهار راز است ! " ۴ رازی که اگر بدانید هر مردی را می توانید شیفتۀ خود کنید!! " در معرفی مخاطب با این پرسش مواجه میشود که چرا هفتاد و پنج درصد زنانی که در مقطع کارشناسی ارشد تحصیل می کنند توانایی ارتباط صحیح  با مردان ندارند؟! از همین روست که تهیه کنندگان کتاب بر آن شده اند تا راهکاری را نشان دهند که " حتی مردان بد قلق و سر سخت در کنار جذابیت شما ذوب می شوند. " (2) 


  - کمی چیپ و کاملا بازاری به نظر می رسد. شاید نمونه هایش را هر روز در اینترنت می بینیم. اما سرفصلهای کتاب، شباهت قابل ملاحظه ای با پروژه ای دارد  که از پشتوانه ی نظری و آکادمیک برخوردار است. مثلا من کتاب " سرمایه جنسی " کاترین حکیم ( جامعه شناس بریتانیایی ) به خاطر آمد. (3) ایشان ضمن نقد به دیدگاههای چپگرایانه ی فمینیسیمی ، خواستار آن شده بود تا به جای دامن زدن به ادبیاتی نظیر کالایی سازی زنان و ... از مولفه هایی نظیر لوندی ، آرایش ، جلوه گری و تمایلات جنسی ، بمثابه ی سرمایه ی زنانه بهره گرفت چرا که به زعم وی میل و شهوت همیشه از طرف مردان وجود دارد و می توان از آن به عنوان منبع تمام نشدنی سود برداشت کرد. به عنوان مثال حکیم استدلال کرده بود که وقتی یک زن از پیش میداند ، ممکن است در قیاس با همرده های مرد خود شانس کمتری برای گرفتن یک پست داشته باشد ، چرا نباید از سرمایه ی جنسی برای سبقت گرفتن از رقبا و علاقمند کردن کارفرما استفاده کند؟

- یکی از صفحات فیس بوکی فارسی زبان و پر مخاطب ، ضمن درج گزارشی از مجله ی فرانسوی " اکو مُد " در رابطه با وضعیت مد و آرایش بین زنان ایرانی می نویسد : "صورت هايى که ديگر واقعی و دل نشين نيستند. زنان ايرانى چهره خود را پشت نقاب سنگينى از آرايش و عمل زيبايى مخفی ميكنند. جاى تعجب دارد زنان اين كشور على رغم آموزه هاى دينى خود شبيه "پورن استارها" و ستاره هاى فيلم هاى پورنو آمريكايى آرايش ميكنند. اين جور صورت آرايى هايى تنهادر فيلم هاى سكسى ديده ميشود ما در خيابان هاى اروپا بسيار كم با چنين مواردى رو برو ميشويم. در ايران صورت زنان بيشتر از آنكه حس خوبى القا كند حس شهوت را بر انگيخته ميكند. خريد و فروش كتاب در مقابل خريدو فروش لوازم آرايشى بسيار بسيار كم و ناچيز جلوه ميكند.در ايران مقدار خريدو فروش يك سال كتاب برابر است با ميزان خريدو فروش يك روز يا نيمه اى از روز ابزار آرايش؛ اين يعنى جهان سوم جايى که مردم آن نسبت به شعور خود بى تفاوت تر از ظاهرخود هستند. " (5)

- آنها بر روی مغز مصرف کننده مطالعه می کنند. در دانشگاه پیرامون رقابت و فروش بیشتر تدریس می کنند و در دانشکده های اقتصاد به آنها که شم دزدی و چپاول بیشتری داشته باشند دکترای افتخاری می دهند. از راه امواج تلوزیونی و بازارهای رسمی و غیر رسمی زباله هایشان را به بازارهای جهان سومی سرازیر می کنند. انقلاب در مصرف هر چه بیشتر را ارجح بر انقلاب اجتماعی و کنترل بر بدن می نامند. و وقتی همه ی کارهای پلشت شان انجام شد و خزانه های شان پر از پول بادآورده شد، از برج عاج تبختر غربی شان ، سرانه ی اندک مطالعه را نسبت به مصرف نوشابه و ریمل و عمل زیبایی ، دستمایه تحقیر می کنند. درست مانند اولین نسل از کاشفان سرزمینهای دور دست که معادن طبیعی مالکان اصلی سرزمینهای تازه کشف شده را به تاراج می بردند و از تن همانها برای بردگی سود می جستند ، کار بیشتر و بی توجهی به فراغت را همچون ارزشهای بشر متمدن جا می زدند . اما وقتی با کشتی های پر از غنایم به سرزمین خود باز می گشتند به استهزای مغزهای فریب خورده می پرداختند. این پروسه همچنان ادامه دارد. حالا صورت و آلت تناسلی و پوست ما لنگرگاه کاشفان است. حالا ما را به  تکوین یافته ترین شکل ممکن به یوغ استثمار می کشند و وقتی بدنمان از دستمان رفت و سوژه گی مان فنا شد، شروع می کنند به برشمردن و قیاس تعداد کتابخانه ها و کتابخوان هایشان.

 - من از دقیق بودن تاثیر کتاب اول از این دومی بی اطلاعم. اما احتمالا همانطور که مارکس برای نوشتن سرمایه،  به درون تار و پود کت و پارچه خزید، می توانم به پس پشت یک رژ لب بخرم و دست از تحقیر مصرف کننده بردارم. هر دانه لوازم آرایشی درست مانند هر دانه از تسبیح ، تلی از متافیزیک را پشت سر خود دارد. صنعت ایدئولوژیک سرسام آوری که آن پشت مخفی شده و ما فقط سر و صورت مصرف کننده را آماج حملات روشنفکرمآبانه ی خود قرار می دهیم. تحقیر فرد به جای حمله به ساختار، دقیقا همان چیزیست که نولیبرالیسم از ما میخواهد . 

حاشیه : برخی پرسشهای کاربران از منبع ارائه دهنده ی کتاب " زنان آهن ربایی " و پاسخهای " مدیریت سایت " :

زهرا : این کتابچه خیلی خوبه…من ۲۷ سالمه و بعد از ۶…..۷ سال تمام این تجربیات رو به دست آوردم.دقیقا صحیح هست.تنها مشکل من این هست که علیرغم جذابیت در صحبت کردن و رفتار محترمانه ی من با دیگران و ظاهرم که آدم های زیادی رو جذب میکنه به سمت من و خواستگار های زیادی که دارم…اما هیچکدوم من رو جذب نمیکنن.هیچکدوم به دلم نمیشینن…واقعا واسه ازدواج دچار نگرانی زیادی هستم.توانایی انتخاب ندارم.هیچکدام مورد پسندم نسیتند و نمیتونم کسی رو دوست بدارم.خصوصا خواستگار هایی که با معرفی دیگران میان…اینوووو چیکار کنم ؟مدیریت سایت: باید خدمتتون عرض کنم این مشکل شما نیست بلکه خیلی از دختر خانمها با مشکل کمال گرایی روبرو هستند . کمال گرایی یکی از دامهای افراد موفق است. مثلا فردی می خواهد همیشه در کلاس نمره ۲۰ بگیرد یا بالاترین نمره . اگر ۱۹ شود دلمرده است. در خرید کردن هم این رفتار با چک کردن گزینه های متعدد و دست آخر حیران از انتخاب و شاید پشیمان از انتخاب. این مشکل در انتخاب همسر تشدید می شود. و اگر از بهار ازدواج بگذرد فرد مجبور است به ازدواجهای بی کیفیت تر تن بدهد که خود مشکل را دوچندان مز کند. در هر صورت شما دنبال همسر مناسب باشید و نه همسر ایده آل که یافت نمی شود.

سین: ممنون از این کتابچه ی پرمحتوا و پرانرژی. مدتیست به یک آقا در یک محیط کاری مرتبط به کارم علاقه مند شدم اما متأسفانه امکان دیدارهای مکرر و تماس تلفنی وجود ندارد. حال نمیدانم باید چه کار کنم و یا چگونه آموزش های این کتابچه را ، انجام بدهم ممنون می شوم راهنمایی بفرمایید .
مدیر سایت: یک مقداری وضعیت شما گنگ است. ولی باید خود را در معرض قرار دهید تا بازخورها را تحلیل کنید. یک مقداری هم از قانون جذب استفاده کنید.یاسمن : با سلام و تشکر از کتاب جالتون. من دانشجوی دکترای حقوق هستم و امروز اتفاقی با سایت شما آشنا شدم. خواهشا یه مطلب برای طرز برخورد با استادهای دانشگاه بنوسید. بعضیاشون اصلا رعایت حال ما خانوما رو نمیکنن!! رفتار برخیشون بی شرمانه است.مدیر سایت: کاملا باهاتون موافقم .. بعضی استادا واقعا شعور و آداب معاشرت حالیشون نمی شه نسرین: فقط افسوس که من سنم رفته بالا !!!!!!!!!!! )))): کاش خیلی از این مطالب ارزشمند رو قبلا می دونستم …به هر حال ممنون از مدیر سایت تک لاوکاربری به نام امین: زندگی هیچ وقت دیر نیست .. هر وقت فهمیدی که چگونه باید زیست اون لحظه اغاز زندگی توست .. سن شما بالا رفته سن روحیتون که دست خودتونه .. مهم سن روحتونه که میتونید جوونشون کنید .. حالا که فهمیدین راه و چاه رو دیگه نا امیدی رو محو کنین ..
   1- لوازم آرایش دختران واجب تر از نان شب !http://www.khabaronline.ir/detail/212523/weblog/sadrolodabaei2- زنان آهن ربایی :http://taklov.com/zanejazzab/3- لینک دانلود کتاب " سرمایه جنسی و نقش آن در مناسبات قدرت جامعه " :http://ketabnak.com/comment.php?dlid=376474- کاترین حکیم جامعه‌شناس برجستهٔ بریتانیایی، عضو عالی بخش پژوهشی جامعه‌شناسی در مدرسهٔ اقتصاد لندن است. او هم‌اکنون عضو عالی مرکز مطالعات سیاست‌گذاری است. تخصص او در جامعه‌شناسی بازار کار، تغییر نگرش‌های اجتماعی، اشتغال زنان و نظریه‌های جایگاه زنان در جامعه‌است. او تاکنون بیش از ۱۰۰ مقاله و آثار آکادمیک منتشر کرده‌است. نظریهٔ او در باب سرمایهٔ جنسی اولین بار در مقاله‌ای در ژورنال دانشگاه آکسفورد به نام «European Sociological review» مطرح شد. این نظریه توجه آکادمیک و رسانه‌ای فراوانی را از سرتاسر جهان به خود جلب کرده‌است.
http://fa.wikipedia.org/wiki/%DA%A9%D8%A7%D8%AA%D8%B1%DB%8C%D9%86_%D8%AD%DA%A9%DB%8C%D9%855- لینک در صفحه فیس بوک " مردم تی وی " :https://www.facebook.com/mardomtv/posts/281001255357056برای مطلعه ی بیشتر نگاه کنید به :راديو فرانسه:​ شوق زنان ایرانی برای آرایش :http://baharnews.ir/vdch-znk.23n-zdftt2.htmlحقوق و حریم خصوصی زنان و طرح و نقد نظریه سرمایه جنسی کاترین حکیم :http://www.isa.org.ir/session-report/5104  

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر